Insomnia coraz częstszym problemem


Każdej z nas nie raz zdarzyło się, że nie mogła usnąć albo budziła się w środku nocy przewalając z boku na bok. Kiedy już udawało się usnąć bezlitośnie zaczynał dzwonić budzik a my marzyłyśmy tylko o tym by móc dalej w końcu spać..

Gdy liczenie owiec nie pomaga…

Warto zastosować kilka sprawdzonych, domowych metod dzięki którym łatwiej będzie zawalczyć z bezsennością a regularne ich stosowanie pozwoli na unormowanie rytmu dobowego i w naturalny sposób sprawi, że zaśniemy niczym niedźwiedź zimową porą.

Wiele osób ma problemy ze snem ale duża z nich część nie zna ich przyczyny. Nie rzadko zwalamy winę na stres, kłopoty czy nadmierne przejęcie danym tematem. Niejednokrotnie zdarzyło nam się godzinami myśleć i marzyć albo planować i zastanawiać się jak coś zrobić. Przyczyn problemów ze snem jest jednak znacznie więcej, dlatego niejednokrotnie warto pójść do lekarza i zrobić badania krwi, które wyklucza choroby.

Przyczyny bezsenności:

* nadczynność tarczycy

*przerost gruczołu krokowego

* bezdech senny

* problemy psychiczne np. depresja, lęki, stres

* niektóre leki (nawet te nasenne)

* zaburzenia czuwania i rytmu snu (często występuje przy cukrzycy)



ALKOHOL
Alkohol oczywiście przynosi stan odprężenia ale osłabia on głęboką fazę snu, dzięki której dochodzi do regeneracji organizmu. Oczywiście po alkoholu uśniemy, jednak redukcja fazy REM oraz osłabienie głębokiej fazy snu, sprawi, że w ciągu dnia będziemy zmęczeni, a przy najbliższej nocy możemy mieć problem ze snem. Jeśli planujemy pić alkohol najlepiej nie robić tego bezpośrednio przed snem.

MELATONINA
Melatonina to nic innego jak hormon, który znajduję się w siatkówce oka i szyszynce. Gdy jego poziom wzrasta pojawia się uczucie senności. Jest on wydzielany wówczas, gdy nie dociera do nas światło słoneczne. Tak więc przed snem należy także unikać światła słonecznego a w ciągu dnia nie przebywać zbyt długo na słońcu i zapewnić ciemność w sypialni.

KĄPIEL
Wbrew powszechnemu uznaniu gorąca woda pobudza nas do działania, odpręża ciało i umysł ale późną porą może powodować kłopoty ze snem. Bezpośrednio przed snem zaleca się chłodną kąpiel co zapobiega zwiększeniu temperatury ciała lub gorącą ale najpóźniej przed pójściem spać. Wówczas temperatura ciała samoistnie spadnie. Dzieje się tak dlatego, że gdy temperatura ciała jest wyższa zwiększa się jednocześnie częstotliwość fal mózgowych, natomiast przy niższej temperaturze stajemy się bardziej senni.

DIETA
Powodem bezsenności może być nietolerancja składnika, którego spożywamy. Powinniśmy zatem spożywać ryż, banany, produkty mleczne, owoce i warzywa, drób, produkty pełnoziarniste, ryby i wiśnie. Wiele z tych produktów zawiera melatoninę. Należy unikać alkoholu, ostrych przypraw, kawy i innych produktów o dużej zawartości kofeiny, czosnku i cebuli.

Co warto zrobić przed snem:
  • ograniczyć jedzenie i picie (trawienie wpływa niekorzystnie na sen, a wstanie do  toalety, może utrudnić próbę kontynuacji snu)
  • ustalić stałe pory kładzenia się do łóżka, tym samym powiedzieć "STOP" popołudniowym drzemkom
  • unikać stresu
  • ograniczyć spożywanie kawy oraz alkoholu na kilka godzin przed snem
  • łóżko ma się kojarzyć z czymś wygodnym, więc pożegnajmy się z niewygodnym łóżkiem, czy poduszką od której boli nas kark i zamieńmy je na komfortowe
  • wypić szklankę gorącego mleka
  • zapewnić ciszę w sypialni
  • nie pobudzać organizmu np. oglądając telewizję, lepiej w zaciszu poczytać książkę
  • ustalić mniej więcej stałą godzinę wstawania
  • warto wykonywać ćwiczenia fizyczne w ciągu dnia
  • sprawić by łóżko kojarzyło nam się tylko ze snem, dlatego nie oglądajmy w nim telewizji, nie spożywajmy posiłków itp.
  • wywietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy 



Justyna Zybert Pro Make Up Artist © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka